De Tankenberg

Parcours Uitgelicht: De Tankenberg

Waar in het verleden klassiekers alleen al door de lange afstanden beslist konden worden, moet de organisatie tegenwoordig zorgen voor een selectief parcours. Vroeger waren klassiekers meestal dan ook langer dan 250 kilometer, waar er tegenwoordig een grens wordt gesteld van om en nabij de tweehonderd kilometer.

Wanneer een organisatie niet wil dat er ieder jaar maar weer een grote groep gaat sprinten voor de prijzen, moet er een oplossing gevonden worden om de wedstrijd zwaar te maken. Daarbij blijft men echter altijd nog afhankelijk van bijvoorbeeld het weer. Eén van de opties is echter om een aantal heuveltjes in het parcours te gooien. 

Aangezien er in Overijssel wel redelijk wat mooie heuveltjes te vinden zijn is ook in Overijssels Mooiste gekozen om een aantal van deze bergjes aan te doen. Eerder lichten we in deze rubriek de Kuiperberg al uit, maar de eerste pittige klim is de Tankenberg, die na vijftig kilometer koers wordt aangedaan. Het heuveltje bij Oldenzaal is een echte kuitenbijter.

De Tankenberg is het hoogste punt in de provincie en wordt onder andere gekenmerkt door een koepel bovenop de heuvel. Wanneer het peloton met een flinke snelheid bij de Tankenberg aankomt, zullen de renners weinig problemen ondervinden. Er moet echter niet vanuit een laag tempo aan de klim worden begonnen, want dan kan hij al behoorlijk pijn gaan doen. 

Vlak voor de top van de karakteristieke heuvel zit een mooie bocht. Voor de toeschouwers is dit een zeer mooi punt om de wedstrijd te volgen. Hier kan men genieten van de doorkomst van de renners, maar zeker ook van de prachtige natuur. Ook dat is de namelijk de Ronde van Overijssel, een prachtig plaatje van deze mooie provincie. 

Het is niet zo dat op de heuveltjes in de Ronde van Overijssel altijd maar het verschil wordt gemaakt. Daarvoor zijn de klimmetjes veelal te kort. Ze zorgen er echter wel voor dat een aantal renners in het peloton hun kruit al voor een groot deel verschoten hebben, wanneer de finish in zicht komt. Daarbij komt dan nog vaak de wind. Die kan zorgen voor de schiftingen en dan is de zwaarte van het parcours wel degelijk funest voor een groot deel van de renners.

Twitter Feed

Laatste Video

Facebook Feed