Posthuma kent gezonde spanning bij terugkeer in wielersport

In zijn enige Ronde van Overijssel (2000) haalde voormalig profwielrenner Joost Posthuma de finish in Rijssen niet, hij moest ruim voor de binnenkomst van de winnaar de wedstrijd verlaten. Op 12 mei aanstaande krijgt Posthuma een nieuwe kans, als de nieuwe koersdirecteur van de 66e editie van Overijssels Mooiste moet hij de finish wel halen. Een nieuwe en mooie uitdaging voor de man die eind 2012 de professionele wielersport achter zich liet.

Terugkeer in wielrennen
Twee jaar geleden werd Posthuma benaderd door zijn voorganger Rik Reinerink en Ronde van Overijssel-voorzitter Michiel Vincent met de vraag of hij een terugkeer in het wielrennen wilde overwegen. "Ik ben op gesprek geweest en het leek me ontzettend leuk. Ik was al een tijdje niet echt actief geweest in het wielrennen, alleen bij de Nacht van Hengelo, maar dat is toch een hele andere tak van sport."

Spanning
De Ronde van Overijssel had als kind al een grote aantrekkingskracht: "Het is een wedstrijd waar ik vroeger altijd al op de fiets naar ging kijken, met mijn vader afsteken bij Weerselo, naar de finish in Rijssen." Vorig jaar liep hij als stagiair mee met Rik Reinerink en na afloop van Overijssels Mooiste nam hij het stokje officieel over. Dat is mooi om te doen: "Als sporter haal je je voldoening uit het fietsen en leef je naar bepaalde wedstrijden toe. Dat doe ik nu ook in de organisatie, niet als sporter, maar met een heel team van mensen naar het hoogtepunt toe, de Ronde van Overijssel. En nu de start van de koers dichterbij komt, merk ik dat de spanning toeneemt. Gezonde spanning, dat wel." 

Gevaarlijke sport
Als koersdirecteur is Posthuma verantwoordelijk voor de wedstrijdkaravaan, het hele circus aan auto's, motoren, ambulances en wat er meer achter of voor de renners rijdt in de koers. "Van voorrijder tot de laatste man op de motor achteraan en alles wat er tussenin zit, er rijden toch snel iets van 60 tot 70 voertuigen in de koers." Het is geen functie om licht op te nemen. "Kijk naar wat er gebeurde in de Omloop Noordwest-Overijssel, die werd stilgelegd omdat vijf renners ernstig gewond raakten door een botsing met een geparkeerde auto. Wielrennen is een gevaarlijke sport, het peloton fietst straks 200 kilometer door de provincie heen en heeft te maken automobilisten en van allerlei andere zaken. Hoe reageert iedereen als het mis gaat? Dat kun je van te voren niet allemaal inplannen, je hebt je veiligheidsplannen wel, maar je zit niet in de beslotenheid van bijvoorbeeld een voetbalstadion."

Helikopter boven peloton
De nieuwe koersdirecteur heeft ook te maken met de Holland Cup, een nieuwe landelijke competitie waar de Ronde van Overijssel dit jaar voor het eerst een rol in speelt. De Holland Cup wordt live uitgezonden, zodat de organisatie ook te maken heeft met het hele circus rond die uitzending. "Daardoor rijden er bijvoorbeeld een aantal extra motoren met cameramensen mee en vliegt er in de finale een helikopter boven het peloton." De Holland Cup gaat zeker zorgen voor een extra dimensie aldus Posthuma: "We krijgen nu renners die alleen strijden om de uitkomst van onze wedstrijd, maar ook knokken om de competitie."

Veranderingen in parcours
Nieuwe ontwikkelingen dus op zaterdag 12 mei maar zijn er in de toekomst ook nog ontwikkelingen qua parcours te verwachten? "Ik heb in het verleden wel eens geroepen dat het ook leuk zou zijn om ook in de richting van Enschede te gaan kijken en ik begrijp wel dat je dan wel een hele lange vlakke aanloop hebt naar de eerste klim, maar het lijkt me niet verkeerd om in de toekomst toch eens te bekijken wat de mogelijkheden kunnen zijn."

‘Ik ken mijn plek’
Zit er op 12 mei een koersdirecteur in de auto die denkt, hier had ik liever nu als renner willen rijden? "Nou ik ken mijn plek. Heel veel mensen vragen me tegenwoordig of ik het mis en of ik nog makkelijk mee zou kunnen fietsen. We fietsen jaarlijks nog met de collega's van Pure Energie en dat gaat vrij goed. Ik weet wie dan mijn concurrenten zijn en het ligt meer aan het niveau van mijn collega's dan aan mijn eigen niveau. Om nu wedstrijden te gaan rijden kom ik echt te kort. Ik ben niet meer de renner die moeiteloos 200 kilometer op kop sleurt voor zijn kopman. Het is echt een stuk minder vermoeiend in de auto, met een lunchpakketje erbij."  

Spannender dan bij de profs
Posthuma hoopt dat het zaterdag 12 mei een hele fraaie koers wordt. "Er werd eerder wel eens geroepen om van onze ronde een profwedstrijd te maken, maar ik ben blij dat het er nooit van kwam. Een wedstrijd op ons niveau is altijd vele malen spannender dan bij de profs. Er wordt gestreden tot op het eind in tegenstelling tot bij veel profkoersen. Daar zie je toch vaak een kopgroep die wegrijdt, teruggepakt wordt waarna het eindigt in een massasprint."

Foto homepage: joostposthuma.nl

 


Twitter Feed

Laatste Video

Facebook Feed