Do’s en don’ts: veiligheid in de koerskaravaan

Er komt heel wat kijken bij de organisatie van een wielerevenement. De veiligheid in de wedstrijd bijvoorbeeld, tenslotte is het een drukte van belang rond de renners op de weg. In de Ronde van Overijssel bestaat de wielerkaravaan al snel uit zo'n 80 voertuigen: auto's van de ploegen, de jury, wedstrijdleiding, wedstrijdarts, ambulances, politie, gastenwagens en de bezemwagen. Maar ook veel motoren met verkeersregelaars, fotografen en cameramensen. Het is dan ook niet voor niets dat de internationale wielerbond UCI tegenwoordig vereist dat alle chauffeurs die in de wielerkaravaan rijden een zogenaamde volgerscursus volgen.

Cursus van KNWU

Onlangs waren alle chauffeurs die op 12 mei achter het stuur zitten van een auto in onze Ronde van Overijssel aan de beurt om deze cursus te volgen. Dat gebeurde natuurlijk in het Parkgebouw in Rijssen, met uitzicht op onze start bij het befaamde hek. Daar kreeg het gezelschap van KNWU-jurylid Gerrit Roelofsen een lijst van do's en don'ts voorgeschoteld.

Gezond verstand

Een deel van de informatie valt onder het kopje 'gezond verstand' maar er komen opmerkelijke en handige tips langs. Zo zijn moderne auto's steeds vaker uitgerust met een automatisch noodremsysteem, iets dat flinke gevolgen kan hebben in de wielerwedstrijden waar soms kort op voorgangers gereden wordt. Chauffeurs die het systeem niet uitschakelen hebben de afgelopen jaren al verschillende slachtoffers gemaakt onder renners die op plots remmende auto's klapten. Een voorbeeld zo’n ongeval is de crash die Mark Cavendish afgelopen februari had in de Tour of Abu Dhabi. Hij ging nog tijdens de neutralisatie van de eerste etappe onderuit toen de auto van de koersdirecteur uit zichzelf remde. De Britse sprinter moest de race verlaten met een kapotte schouder en een hersenschudding.  

Honderden aanwijzingen

Er komt dus heel wat kijken bij een wielerwedstrijd. Voor onze chauffeurs gelden honderden aanwijzingen en regels maar na deze cursus zijn ze op zaterdag 12 mei helemaal op de hoogte om hun bijdrage te leveren aan de veiligheid van de wedstrijd. Als u tijdens de Ronde van Overijssel al die voertuigen langs ziet komen weet u nu dat achter het stuur een bestuurder zit die weet wat hij moet doen!

Tips voor u

U kunt natuurlijk zelf ook bijdragen aan de veiligheid op het parcours voor u, de renners en de organisatie. Wat zijn de belangrijkste tips en wat gebeurt er helaas als u ze niet opvolgt?

Help ons de Ronde van Overijssel zo veilig mogelijk te maken voor iedereen. Alvast hartelijk dank en een fijne koers!


Twitter Feed

Laatste Video

Facebook Feed