Spoorwegovergang Zenderen

Parcours Uitgelicht: Spoorwegovergang Zenderen

Parijs – Roubaix werd in 2006 opgeschrikt door een gesloten spoorwegovergang in volle finale. Leif Hoste, Vladimir Goesev en Peter van Petegem trokken zich er weinig van aan, gingen de gesloten slagbomen voorbij en vervolgden hun achtervolging op Fabian Cancellara. Gevolg was dat de drie achtervolgers konden fluiten naar een mooie eindklassering en werden gediskwalificeerd. 

Doorrijden wanneer de slagbomen van een overweg naar beneden gaan is verboden in koers en dat is niet meer dan terecht. Als renners lak hebben aan de regels, dan dienen ze hiervoor gestraft te worden. Met het verkeer en het spoorwegen netwerk in Nederland ontkom je er ook hier bijna niet aan. Vorig jaar gebeurde het dan ook niet alleen in de Hel van het Noorden. Nee, ook de Ronde van Overijssel kreeg het peloton met de beruchte wegbelemmering te maken.

De overgang vlak voor Zenderen was vorig jaar de boosdoener in de koers. Ieder jaar doemt dit punt in het begin van de route op en vorig jaar kwam de trein toevallig net langs op het moment dat de koers ook diende te passeren. Het gevolg was een grote groep renners, wachtend achter de slagbomen.

Op het moment dat de koers op deze manier wordt opgehouden, gebeurt er heel wat in het peloton. Renners proberen naar voren te dringen, anderen keren weer terug omdat ze al vroeg zijn gelost, verzorgers haasten zich naar renners om nog wat dingen te regelen en daarnaast hebben de verkeersleiders alle moeite om de nerveuze renners in bedwang te houden.

Een spoorwegovergang kan soms voor vreemde situaties zorgen met een hoop heibel in koers. Ook Overijssels Mooiste ontkomt er dus niet aan, maar als het goed opgelost wordt is er geen reden tot paniek. Het is alleen hopen dat de renners dit jaar gewoon kunnen blijven fietsen in de buurt van Zenderen.

Spoorwegovergang al eens reden diskwalificatie in Overijssel

Niet alleen in Parijs- Roubaix zijn renners gediskwalificeerd bij het onterecht passeren van een spoorwegovergang, ook in de Ronde van Overijssel gebeurde dat al eens. In 1971 werd winnaar Cees Bal uit de uitslag gehaald nadat hij bij Luttenberg  als eenzame leider de signalen van de wedstrijdcommissaris had genegeerd en vlak voor een aanstormende trein toch het spoor overstak. Het peloton kon in de resterende 80 km het gat niet meer dicht rijden en zo werd Cees Bal dus winnaar. Het betreffende jurylid Gerrit Lagerwey pikte dat natuurlijk niet en er volde een diskwalificatie. En toen waren de rapen gaar. Protesten werden ingediend, maar de jury bleef bij haar beslissing en dus heette de winnaar niet Cees Bal maar Charles de Smit. De fotograaf van Tubantia had  het voorval echter op foto vastgelegd, de naderende Bal en de fel met zijn vlag zwaaiende Lagerwey. Iedereen was natuurlijk nieuwsgierig hoe het gegaan was, maar ook de foto gaf geen uitsluitsel. De fotograaf had namelijk afgedrukt op het moment dat de vlag naar beneden wees…… . Met Bal is het overigens wel goed gekomen, later won hij o.a. de Ronde van Vlaanderen. Van de Smit is weinig meer vernomen.

Twitter Feed

Laatste Video

Facebook Feed